3 gode SEO tips - når du skal opbygge din hjemmeside!

Verden bliver mere og mere digitaliseret, og udviklingen forventes kun at være stigende over de næste mange år. Dette har blandt andet medført, at antal hjemmesider, webshops og den samlede interaktion på internettet er blevet intensiveret. Dette stiller større krav til opbygningen af din hjemmeside!


 


Her kommer der 3 gode SEO (søgemaskineoptimering) tips:


 


Hastighed er altafgørende!


Brugeroplevelsen afhænger af en længere række faktorer, hvoraf hastigheden på hjemmesiden er en af de helt afgørende. I gamle dage, hvor man havde et skrigende modem i hjørnet af lokalet, havde hjemmesiderne en utrolig langsom loading-hastighed, hvilket brugerne var vant til – sådan var det jo bare!


 


I dag stiller brugerne, der klikker ind på siden, store krav til hastigheden på en hjemmeside – og der er ingen i verden, der kan lide en hjemmeside med lang loadingtid!


 


Det er ikke kun brugerne, der ikke kan lide langsomme sider, men også Google, som validerer og placerer din hjemmeside i søgeresultaterne. Når hjemmesiden skal opbygges, er det i ligeså høj grad vigtigt at tilfredsstille og imponere Google, som det er at tilfredsstille brugerne på hjemmesiden.


 


Det er muligt at hastighedsoptimere hjemmesiden på flere måder – men meget af det kan blive hjulpet godt på vej ved at installere følgende plugins via hjemmesidens ”back end”:


 


* Chaché


* Kraken.io


* SEO by Yoast




Dette er specielt vigtigt, hvis hjemmesiden fungerer som en webshop med mange varer eller billeder. Dette skyldes, at disse elementer er faktorer, der kan have stor påvirkning på hastigheden.


 


Billig-fitness.dk er en webshop, der blandt andet sælger proteinpulver og rigtigt mange andre produkter. Det faktum, at de har et så bredt et produktsortiment, kan som nævnt være med til at gøre hjemmesiden sløv, hvis ikke det imødekommes.


 


Få styr på dine Title-tags og Meta-descriptions


 


Noget, som Google ligeledes vægter utrolig højt, er udarbejdningen af Title-tags. Et Title-tag er beskrivelse af den givne hjemmeside, man besøger. Denne beskrivelse fremgår både i søgeresultaterne og som et lille stykke tekst i brugerens faneblad. Hvis ønsket er, at lave en webshop, der sælger specifikke produkter, er det vigtigt, at Title-tagget beskriver det produkt, der vises på siden.


 


Bedrenætter sælger eksempelvis senge, hvilket medfører at Title-tagget optimalt skal beskrive den type seng, der sælges i den givne kategori. Se eksempel her.


 


Det er muligt at tilføje og ændre Title-tags via hjemmesidens ”back end”


 


Meta-descriptions er ikke en direkte SEO faktor, som Google validerer efter, når hjemmesiden skal placeres i søgeresultaterne på søgemaskinen. Men Meta-desciptions er dermed sagt ikkeligegyldige!


 


En Meta-description fungerer som en lille ”teaser” for brugeren, der kommer forbi linket til hjemmesiden. Det er en kort tekst, der står skrevet under linkets Title-tag, som skal være med til at lokke brugeren til at trykke på linket. Det er derfor en faktor, som ikke har direkte indflydelse, men som er med til at skabe trafik, og som stadig ses som en indirekte påvirkning på hjemmesidens SEO.


 


Billedoptimering med ALT-tags


 


Hvis vi igen tager udgangspunkt i udarbejdelsen af en hjemmeside, der skal fungere som en webshop, er det ligeledes vigtigt at optimere de billeder, der indsættes på siden.


 


Hastigheden på siden vil blive svækket alt efter hvor mange billeder, der indsættes, hvilket kan afhjælpes ved at installere Kraken.io, som det blev vist i første afsnit.


 


En anden måde, hvorpå man kan optimere de billeder, som indsættes på siden, er ved at indsætte ALT-tags under hvert billede. Denne tekst beskriver overfor Google, hvad der er på billedet. Dette er en faktor, som der valideres efter, når hjemmesiden skal placeres i søgeresultaterne.


 


Har man eksempelvis en webshop med fysiske produkter, som kan købes direkte fra webshoppen, kan ALT-tags udover at tilfredsstille Google også være med til at guide målgruppen for blinde mennesker.



- Ja du læste rigtigt!



Hvis der indsættes ALT-tags under produktbilleder, læser Google nemlig hvad der ses på billederne i Googles søgeresultater op, hvis personen vel og mærke har installeret Google-udvidelsen som det kræves.


 


Er man eksempelvis på jagt efter mobiltilbehør, kan Google hjælpe med at finde den rigtige farve, hvis webshoppen har indsat ALT-tags under billederne med produkterne.