Blizzard er gået all-in på mobil spil, men er det et godt valg?

Det ville nok ikke komme bag på de fleste mennesker, hvis vi i slutningen af 2021 havde sagt, at begyndelsen af 2022 ville være fyldt med spiltitler til mobiltelefoner. Nogle af verdens største firmaer taler om, at skiftet til et kraftigere fokus på mobilmarkedet handler om at gøre spillene tilgængelige til så mange spillere som muligt, hvilket har en positiv klang til sig. 


Fra et industrielt og kommercielt perspektiv er der dog højst sandsynligt tale om, at det er langt nemmere at gøre folk afhængige af indhold på mobiltelefoner end andre enheder (såsom computere eller tablets), alene af den grund, at de fleste mennesker konstant har en mobil i lommen eller hånden. Og med push-notifikationer er det endda muligt for firmaet at minde dig om, at spillet (samt dets skatte og cash-shop) ligger og venter på dig.



Blizzards to nye mobilspil er blevet annonceret


Inden for de sidste par uger har Blizzard været særligt aktive i deres annoncering af kommende titler. Som vi allerede har rapporteret, har spilgiganten blandt andet fortalt om den nye World of Warcraft expansion: Dragonflight, som introducerer en ny race/class kombination, fem nye zoner, en genetablering (og opdatering) af det originale talent system og meget mere. Men nu har Blizzard valgt at tage kampen op med det mobile marked; i form af to forskellige spil, hvoraf det ene endte med at have store konsekvenser for Blizzard, da det først blev annonceret. 


Der er selvfølgelig tale om Diablo Immortal, som originalt blev annonceret som et komplet Diablo spil, med Diablo 3-lignende grafik, nedskaleret til mobiltelefoners skærmopløsning og grafiske restriktioner. Spillet historie tager sig ud i perioden mellem Diablo 2 og 3, og vil sende spillerne på et eventyr, hvor de skal samle den mægtige Worldstone, efter at Baal har formået at korrupte den og stenen er eksploderet i mange stykker, som nu ligger spredt rundt om i Sanctuarys afkroge. I går blev Blizzards andet mobil spil (og samtidigt også det nyeste spil) så annonceret: Warcraft Arclight Rumble, som er et spil, der går ud på at samle en hær af ikoniske Warcraft individer og monstre og kæmpe dig vej gennem Azeroth. Spillet ligner mange andre spil på markedet, og samtidigt er Blizzard da heller ikke det første spilfirma, som vil branche ud og have gang i flere markeder på samme tid. 



Andre populære franchises vender også næsen mod mobilplatformen


Som sagt er det heller ikke kun Blizzard, der er interesserede i det, som mobilmarkedet har at tilbyde. Mange andre store spilfirmaer har også allerede lavet mobil versioner af deres populære spil. For eksempel har League of Legends skaberne ‘Riot Games’ lavet en mobilversion af deres originale spil, som følger det samme princip, men med mobile kontrol egenskaber - og de er faktisk sluppet rigtig godt fra det. Spillet hedder League of Legends: Wild Rift og indeholder både en online butik, hvor spillere kan købe champions, skins og meget mere, samt abonnere på et Battle Pass, som giver dem flere belønninger, jo mere de spiller (og de bliver nødt til at spille, for ellers er abonnementet nærmest bare penge ud af vinduet). 


Epic Games har tidligere haft spil på mobilmarkedet, ikke mindst et af de mest populære og indbringende online spil: Fortnite - Battle Royale, som kan spilles på alle tænkelige enheder. Dog er spillet ikke længere muligt at spille på Apples eller Googles enheder, efter en lang række legale stridigheder mellem de to tech-giganter og spilfirmaet, som ledte til ‘Free Fortnite’ bevægelsen, som stadig kæmper for et mere konkurrencedygtigt marked for både forbrugere og udviklere. 


Større og mere visuelt imponerende spil har også fundet deres vej til det mobile marked, blandt andet findes det populære Black Desert Online (eller BDO) både til computer, playstation og mobil, og det samme gør spillet Genshin Impact også, som endte med at være et af de mest indbringende spil i 2021



Bør spillere være optimistiske eller pessimistiske med det pludselige fokus på det mobile marked?


Som det gør sig gældende for spil, som kommer ud fra Activision Blizzards katalog på det seneste, vil det helt sikkert være vores bedste anbefaling, at spillerne ikke får for høje forventninger. I sidste ende er Activision Blizzard over de sidste 10-15 år blevet en grisk pengemaskine, som konstant finder nye måder at bruge spillernes eksisterende nostalgi til at kværne penge ud på et allerede eksisterende grundlag, i stedet for at fokusere på at skabe nye, fantastisk spil oplevelser, som fans ønsker at støtte og investere i. 


Er mobil spillene, som er blevet offentliggjort dødsmærket for Activision Blizzard? Nej, det er de nok ikke. Hvis man skal være lidt kæk, kan man sige, at Activision Blizzard efterhånden har trådt så mange gange i spinaten, at et gacha spil eller en meget grisk in-app butik ikke ligefrem kan komme bag på spillerne. I sidste ende handler det om at vise Blizzard hvad spillerne virkelig gerne vil have - det er også her, at det engelsk udtryk “vote with your wallet” kommer ind i billedet.



Hvis du er imod cash shops og gratis mobilspil, som er skabt ud fra et princip om at tvinge dig til at betale for ydelser eller kosmetiske ændringer i dine figurer, så handler det i sidste ende bare om ikke at støtte projektet. Dog tror vi, at mange fans af franchiset vil have svært ved ikke i det mindste at prøve at downloade Diablo Immortal og/eller Warcraft Arclight Rumble, selv hvis det blot er for at konstatere, at deres værste frygt er berettiget og derefter slette appen med det samme og sætte sig til at skrive et surt opstød på et af Blizzards mange forummer. 


Skulle du alligevel være interesseret, kan du skrive dig op til Diablo Immortal, så du får besked når spillet udkommer i starten af juni. Indtil videre er pre-registrering til Warcraft Arclight Rumble ikke muligt på mobile enheder, da det først lige er blevet annonceret. Til gengæld kan du læse mere om spillets egenskaber hos vores kolleger, som har skrevet en artikel om Warcraft Arclight Rumble og hvad gamere kan forvente af denne nye titel.