Byd velkommen til WoWs næste expansion: Dragonflight

På samme måde som at World of Warcraft: Legion også fokuserede på at imødekomme fansenes ønsker (med den eftertragtede Demon Hunter og re-etableringen af det nye Dalaran som hovedby, samt et kæmpe rework af class identitet og et større fokus på æstetisk præsens) ser WoW: Dragonflight ud til at falde i samme bås. 


Både WoW og andre dele af Blizzards arsenal af spil vælger at gå all-in på nostalgi og dermed skabe en fornyet interesse, lige fra WoW: Dragonflights nye tilpasselige mount og nye class / race, til offentliggørelsen af den kommende udvidelse til WoW: Classic - nemlig en af de mest populære expansions nogensinde: Wrath of the Lich King, som udkommer (igen) i løbet af 2022. Der er en hel del at gå igennem den her gang, så spænd dig fast, fat din drages tøjler og lad os sætte kurs mod det gemte, mytiske land: the Dragon Isles. 



Flyv mod dragernes land: Velkommen til the Dragon Isles


Historien fortsætter nu engang i Azeroth, efter at spillere har brugt deres tid i Shadowlands (WoWs version af efterlivet) - og faktisk bliver vi taget tilbage til begyndelsen. The Dragon Isles er nemlig øen hvor de forskellige Dragonflights formerede sig, da Azeroth endnu var spæd og urørt, inden de dødelige racer begyndte at skabe kongedømmer og politiske konflikter over disse. 


Efter at Sargeras’ Burning Legion invaderede Azeroth (hvilket ledte til the Great Sundering og the War of the Ancients, hvor verden bogstaveligt talt eksploderede) blev dragerne nødt til at flygte fra deres hjemland; dog efterlod de sig beskyttende statuer, som kunne åbne landet op for dragerne endnu engang, når balancen af magi var reetableret. 


Den tid er nu kommet og snart vil spillere have mulighed for at opleve landet hvor de mægtige Primordial Dragons og efterfølgende Dragon Aspects blev til. I ekspansionens nye zoner, kan du flyve gennem ikoniske områder, hvor Alexstrasza, Nozdormu, Kalecgos, Ysera, Malygos og Deathwing, samt deres efterkommere havde deres daglige gang i tidens begyndelse. 


Traditionen tro, kommer den nye expansion med fem nye zoner, som spillerne kan udforske. Kort fortalt, er dette hvad du kan forvente af de forskellige zone-områder:



The Waking Shores


Dette er den første zone, spillere kommer til at stifte bekendtskab med. I denne del af verden vil du blandt andet lære mere om Alexstrasza: Livsbinderen (og generelt den røde drageflok) historie. Landet bærer præg af både at være et af hovedområderne for de røde drager, samt hjemstavnen for den ødelæggende sorte drageflok, originalt ledt af Deathwing: Ødelæggeren. Se smukke landskaber fyldt med søer og naturligt flora i stærk kontrast til spydene vulkaner og floder af glødende magma. 


 


Thaldraszus


Thaldraszus er mere arkitektonisk i sit visuelle præg; her finder du gamle ruiner og enorme bygninger, som stikker ud af det smukke landskab, som ellers kunne minde om en blanding af Azsuna og Ardenweald. Dette er højsædet for alle fem drageflokke og derfor er det også her, at spillerne finder den nye main city: Valdrakken, som har et kombineret udseende og præg af alle de forskellige drageflokke. Derudover finder du også her Tyrs titusind-årige gamle teknologiske vidunder, Tyrhold, som vi er sikre på kommer til at have en stor indflydelse på fremtidige historier i Azeroth. 


 


The Azure Span


The Azure Span er en æstetisk reference til en af Blizzards tidligere zoner, som ofte bliver pointeret som et af spillernes favorit-områder: Grizzly Hills, fra Wrath of the Lich King. Med denne zones frosne tundra klima og rødtræer dækket af tåge, vil spillerne helt sikkert få en følelse af at være vendt tilbage til et af Wrath of the Lich Kings højdepunkter. Her finder du også racen Tuskarr og den magiske blå drageflok, som er meget lig hvad du kunne finde i Borean Tundra og Dragonflight (som begge er, du gættede det, WotLK zoner). 


 


Ohn’ahran Plains


Denne del af the Dragon Isles er opkaldt efter den vilde gud: Ohn’ahra, som er Vindens gud. I Hendes domæne finder du også mere information omkring den højt-elskede grønne drageflok, som i tidernes morgen kæmpede mod kentaurerne, som også kalder dette sted for deres hjem. Zonen har store, åbne områder og områder fyldt træer, som vi efterhånden kender det fra steder hvor Vinden har dominans. 


 


Forbidden Reach


Forbidden Reach er hjemstavnen for den nye race/class kombi, som også kommer til World of Warcraft. Racen Dracthyr, som er en hero class, som starter på et højere level end andre racer, kan evokere (derefter navnet på der class: Evoker) de forskellige drage aspekter og bruge disse magiske kræfter til at gøre skade eller heale deres allierede. Dracthyr racen starter deres tid i Azeroth i the Forbidden Reach, hvor de skal stige i level og skal lære noget om deres og de tidligere dragers historie. 



Ej din egen drage: opgrader, tilpas og træn den


Et af de helt store elementer ved gårsdagens annoncering, var de nye drage mounts, som bliver implementeret som et separat system. Det virker til at World of Warcraft har lært lidt af sine konkurrenter (ikke kun her, men faktisk også i opgraderingen af deres profession / crafting system, som nu bliver intensiveret til et niveau, der ligner en blanding mellem Guild Wars 2 og Final Fantasy XIV). Nu skal mounts nemlig ikke kun være noget, man kan farme en lørdag aften fra en gammel boss, men faktisk være et system i sig selv. 


Du får nemlig din egen drage, som du kan opgradere, både i forhold til hvordan dragen ser ud, samt hvordan den bevæger sig rundt. Blandt andet vil du kunne flyve højt og derefter dykke med din drage, og dermed opnå høj fart i luften, nøjagtigt ligesom Guild Wars 2s Griffon mount.


Derudover kan du vælge farven på din mount og visse andre æstetiske tilvalg (snude, horn, hale, armor, med mere), som gør din mount oplevelse en smule mere personlig, i stedet for at alle kommer til at flyve rundt på den samme røde drage hele ekspansionen igennem. 



Opgradering af profession og crafting systemet


Professionerne i World of Warcraft har de sidste par år virket næsten ligegyldige. Efter at man i Legion valgte at sætte et kraftigt fokus på deres indvirkning og følelse, med blandt andet specifikke quest lines til hver crafting/gathering profession, er disse efterfølgende dødt en smule ud. 


Men nu sker der noget igen - på mange fronter. Blandt andet bliver der implementeret et bestillingssystem, som gør, at craftere kan hjælpe folk med at skabe de ting, de står og mangler, for en sum penge (og med kundens materialer, selvfølgelig). Med andre ord bliver det mindre nødvendigt at skrige i /trade channel, for at få nogen til at hjælpe dig med din ordre - det hele kan ske i professions UI’en. Derudover bliver der også sat større fokus på professionsidentitet, med muligheden for at crafte gear, som passer til den profession, du er. 



Læs om endnu flere nye funktioner… 


Activision Blizzard har været ude med den helt store fanfare denne gang, efter at have udgivet hele to expansions i træk, som har mødt stor kritik fra lige såvel kritikere som forbrugere. Derfor får du også alle de elementer med, som vi har nævnt i denne artikel, samt en ny race/class kombination (for første gang), en opgradering af HUDen og et nyt talent system, som ikke er blevet opgraderet ordentligt siden implementeringen af Mists of Pandarias system i 2012. Dette, og meget mere, kan du læse om i vores kollegers artikel på download.dk