Diablo IV er endelig annonceret og på vej

Blizzard Entertainments store konvent BlizzCon havde i 2019 nogle fantastiske annonceringer, og særligt fortsættelsen på Diablo-serien var længeventet. Annonceringen af Diablo IV var blevet rygtet i månederne optil begivenheden, men intet var blevet bekræftet af firmaet endnu.  


BlizzCon forløber sig over tre dage, og allerede på første dagen og inden for ganske få timer efter åbningen afspillede Blizzard Entertainment en grusom filmisk trailer, som annoncerede at Diablo IV var ved at blive en realitet for de mange tålmodige fans.



Den filmiske trailer var mildest talt, meget grusom at se på, og det gav hurtigt de hårddyrkede fans en idé om, at spilserien endnu engang vil udforske de mørke og dystre temaer, som gjorde spillene en succes for mange år siden. Foruden at spillet blev annonceret, så var der også mulighed for at afprøve en meget tidlig version af spillet, hvis man var til begivenheden. Den tidlige version var selvsagt meget begrænset, da Diablo IV ikke engang har en udgivelsesdato endnu. Med det sagt, så har de fleste tilbagemeldinger været meget positive, da spillet foruden opdateret og realistisk grafik også føles langt mere veludviklet end hvad forgængeren Diablo III gjorde.   



Der var behov for godt nyt


Blizzard Entertainment var dog utvivlsomt velvidende om, at de var nødsaget til at komme med noget godt nyt, som deres trofaste fans kunne se frem til. Spilfirmaet har gennem de seneste år været under meget kritik for tvivlsomme beslutninger. Ved BlizzCon 2018 havde Blizzard Entertainment ikke rigtig noget nyt at komme med foruden den kontroversielle Diablo Immortal, som er et mobilspil sat i Diablo-universet. Annonceringen af Diablo Immortal resulterede med det samme i modvind og hånede kommentarer fra både fans og anmeldere. Der var en enorm skuffelse over, at det var det eneste, som Blizzard Entertainment havde at tilbyde de mange millioner af Diablo fans, som havde håbet på en fortsættelse – altså Diablo IV. De mange fans var nødsaget til at vente endnu et år, før Blizzard Entertainment offentliggjorde at Diablo IV også var en realitet.


Problemet med Diablo Immortal var timingen. Hvis spilfirmaet havde valgt at announcere mobilspillet efter at de havde bekræftet Diablo IV, så ville de højst sandsynlig være blevet mødt med begejstring. Men det var ikke tilfældet. Diablo Immortal blev annonceret, og Blizzard Entertainment havde ikke andet at byde deres fans. Modvind blev kun forstærket, da spilfirmaet havde valgt at bandlyse en professionel Hearthstone spiller, da han live ytrede utilfredshed vedrørende konflikterne i Hong Kong og Kina. Fansene var vrede, da de beskyldte Blizzard Entertainment for at værdsætte de kinesiske markeder højere end de gjorde ytringsfrihed. Det hele resulterede i, at firmaet befandt sig i en situation, hvor der i høj grad var behov for projekter, som fans kunne se frem til, ellers ville de ende med at ruinere sig selv og deres ry. BlizzCon 2019 var miraklet som de havde behov for. Diablo IV blev mødt med åbne arme, og fortsættelse på spilserien World of Warcraft, kaldet World of Warcraft: Shadowlands skabte også en smule begejstring. Foruden de to spil, så annoncerede Blizzard Entertainment også Overwatch to.