En guide til din affiliate markedsføring

Affiliate marketing har længe været en rigtig populær måde for virksomheder at skaffe kunder og eksekveringer, mens det for folk i privaten har været en metode til at tjene penge online.

Både virksomheder og private folk er dog blevet lokket i affiliate fælden, hvor de tror, at de kan tjene en masse penge uden rigtigt at gøre noget for det, fordi de har hørt om en eller anden online, der har tjent kassen med en times arbejde om ugen. Der har da helt sikkert været enkelte episoder, hvor dette har været tilfældet, men langt de fleste gange, handler affiliate marketing, ligesom alt andet, om hårdt arbejde, disciplin og dygtighed. Derfor skal du ikke bare hoppe ud i det med chancen for at brænde fingrene grumt, men i stedet lære om emnet først og derefter starte langsomt. Der er selvfølgelig forskel på kompleksiteten af produktet på din affiliate hjemmeside. Hvis produktet du sælger er bondehusvinduer, skal du selvfølgelig kende til emnet, men det tager ikke ligeså lang tid at få indgående kendskab til, som hvis din side handlede om dybdegående jura.

Læs videre i det der følger og få en indledende guide over, hvad der er vigtigt på din affiliate hjemmeside i forhold til, hvilket produkt eller hvilken service du udbyder.

Dit content er dit levebrød

Det allerførste du skal lære og det allervigtigste at erkende er, at dit content er hele dit eksistensgrundlag. Det er med dit content du kan gøre dig relevant. Produktet eller servicen er jo allerede ude på den oprindelige hjemmeside, så du skal på en eller anden måde tilføje ekstra værdi med dit content.

Det er derfor, som beskrevet ovenstående vigtigt, at du har et indgående kendskab til branchen og til det produkt, du beskæftiger dig med. Som nævnt, hvis det er dybdegående jura, bør du som konsekvens bruge en masse tid på at lære om emnet, inden du får en affiliate hjemmeside. Det nytter ikke noget at have en affiliate side for en boligadvokat, hvis du ikke kan skrive om de juridiske aspekter af et boligkøb.

Der hvor din fordel som affiliate marketer ligger er, at du, modsat virksomhederne, har mulighed for at være agil i dine processer. Hvor en virksomheds beslutningsproces som regel er lang, hvis noget skal ændres, kan du lynhurtigt ændre dit content på din side, hvis tendenserne hos forbrugerne ændrer sig, eller der kommer en ny lovgivning eller andet, der kan være af relevans. Eksempelvis er det ikke længe siden SKAT var i mediernes søgelys for at være ukorrekte i deres udregninger om skat. Det kan du bruge som content på din hjemmeside, hvor du beskriver processen i forhold til at klage over skat. På den måde kan du differentiere dig fra dine konkurrenter. 

 

Gå i dybden og ikke i bredden

Det lyder diffust, men der er en mening med det. Rigtig mange der begynder på affiliate marketing, brænder netop fingrene på at blive for grådige, hvorfor de ender med at operere med alt for mange forskellige affiliate hjemmesider.

Hvis det, som beskrevet ovenstående, er dit content der er dit levebrød og måden, hvorpå du gør dig relevant, kan det virkelig blive et problem med for mange sider. Hvis du opererer med affiliate marketing som ene mand, er det næsten umuligt at sætte sig indgående ind i mange forskellige brancher, være opdateret i dem alle sammen, lave en masse content samt løbende ændre det. Det er nemlig ikke nok at have content med kvalitet. Du skal også have kvantiteten, altså mængden af content, med. Det betyder nemlig virkelig noget i forhold til, hvordan Google ranker dig, om du har en landingside med 200 ord modsat 800 ord.