Hvad laver et webbureau?

Nu til dags er det umuligt at have en forretning kørende, medmindre man er på nettet. En digital tilstedeværelse er alfa og omega for, at ens virksomhed kan vækste, eftersom både B2B og B2C-kommunikation efterhånden foregår online. Vil man have kunder og et godt netværk, som man kan drage nytte af i gode såvel som dårlige tider, er det vigtigt, man kan finde ud af kunsten at være synlig på nettet.


Ved man ikke selv, hvor man skal starte, eller har man ikke selv fagligheden til at skabe solid synlighed, kan man benytte sig af et webbureau. Der findes mange forskellige webbureauer, og nogle gange kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad der adskiller de forskellige bureauer fra hinanden.


Men kigger man de forskellige webbureauers hjemmesider igennem, vil man efter noget tid lægge mærke til, at de forskellige ydelser falder ind i tre overordnede kategorier. Disse tre kategorier kan du læse mere om neden for.


 


Webudvikling og programmering


Når man hører ordet ”webbureau”, tænker man højst sandsynligt på to ting. Den ene ting er programmering og udvikling. Mange webbureauer tilbyder ydelser inden for udvikling. Udvikling kan betyde mange ting f.eks. frontend-udvikling, backend-udvikling, udvikling af integrationer og meget mere.


Frontend-udvikling har at gøre med udvikling af det interface, som brugerne ser, når de åbner en hjemmeside eller en app. Dette er også, hvad mange mennesker tænker på, når de tænker på webdesign. Derimod har backend-udvikling at gøre med udvikling af det CMS, som man bruger for at administrere et site.


Udvikling af integrationer kan være en masse ting. Det kan være, at man gerne vil koble sit økonomisystem til sit CMS. Eller man vil forbinde sit fragtsystem med sit CMS. Det kan være mange ting, men som regel drejer det sig om at bygge bro mellem to forskellige applikationer.



Online og offline markedsføring


Markedsføring kan man ikke undgå, hvis man gerne vil have sit produkt eller sin ydelse ud i verdenen. Langt de fleste webbureauer tilbyder online markedsføring, hvor målet er at opnå eksponering på internettet. Eksponering kan opnås på flere måder.


Vil man se resultater her og nu, kan man vælge at benytte sig af betalt annoncering. Dermed kan man ramme sin målgruppe med budskaber, som er relevante for dem samt på tidspunkter, de kan være mere tilbøjelige til at svinge dankortet.


Men betalt annoncering er ikke altid det mest hensigtsmæssige valg, især hvis man sælger et produkt, som kræver megen omtanke, før der sker et køb. Her kan en SEO-indsats være mere givende. Selv om frugterne af SEO-arbejdet først kan høstes efter 6-18 måneder, så ruller resultaterne ind, når man endelig kommer i hus med sit mål.


Nogle webbureauer tilbyder dog også offline markedsføring i form af flyers og andet trykt materiale, som kan deles ud. Selv om mange virksomheder umiddelbart ville ty til online markedsføring, så kan offline markedsføring være et fint supplement til sin digitale modpart.


 


Adfærdsdesign


Mange webbureauer med speciale i online markedsføring specialiserer sig indirekte i denne disciplin også, mens andre udelukkende beskæftiger sig med adfærdsdesign. Adfærdsdesign er nemlig ikke kun begrænset til konverteringsoptimering af websites, men kan også benyttes i den virkelige verden til at nudge mennesker til at ændre adfærd.


Digital adfærdsdesign er dog væsentlig nemmere end reel adfærdsdesign, idet mange studier viser, at mennesker har en tendens til at foretage de samme valg, når de navigerer sig gennem et website. Denne viden har gjort det væsentlig nemmere for digitale eksperter at skabe sammenhængende design-flows, der både ser godt ud, og som guider og vejleder brugeren til at træffe et valg (til fordel for afsenderen).