Microsoft Office, Google Docs Suite eller LibreOffice i 2018?

Denne artikel vil guide dig til, hvordan du finder den bedste digitale pakkeløsning til hjemmebrug, jobbet eller skolen. De tre programmer – Microsoft Office, Google Docs Suite og LibreOffice – har alle sat sit præg på 2018 og vi hjælper dig til at finde den pakke som passer bedst til dit budget og dine behov.


I mange år har Microsoft Office været førende på markedet inden for skriveprogrammer og pakkeløsninger. Det populære program, Microsoft Office 365, har derfor ikke haft meget modspil eller konkurrence. Dette er der blevet lavet om på nu. Microsoft Office er ikke blevet udkonkurreret, men har derimod fået kamp til stregen af lignende programmer. Både Google Docs Suite og LibreOffice indeholder funktioner som kan redigere og gøre dine dokumenter samt præsentationer unikke. Der er mulighed for at downloade begge pakker uden at skulle betale noget, hvilket giver dig en enestående chance for at personliggøre dit digitale arbejde. 


Selvom der er sket en stor udvikling inden for digitale skriveprogrammer de seneste år, så har udviklingen af Microsoft Office ikke stået stille. Programmørerne bag, har sørget for at videreudvikle tidligere programmer, så Microsoft Office stadig er en førende del af markedet. Dog har Microsoft valgt at gøre nogle af programmerne, som f.eks. den nye cloud-aware version, til købeprogrammer. Vil dette mon påvirke det fremtidige salg og popularitet som Microsoft Office ellers nyder godt af?


 


Google Docs Suite


De fleste studerende og skriveentusiaster kender programmet Google Docs. Et program som har gjort det muligt at samarbejde virtuelt. Pakken, Google Docs Suite, er mere end blot Google Docs. Denne pakkeløsning indeholder programmer som e-mail, cloud storage og digitale notesblokke. Som tidligere nævnt er der mulighed for at downloade denne pakke gratis. Denne version indeholder 15GB cloud storage, hvilket giver dig rig mulighed for at gemme alle dine dokumenter på en sikker måde. Endvidere er der mulighed for at tilkøbe sig mere plads/hukommelse (helt op til 10TB), da versionen kan opgraderes. Opgraderingen kaldes G Suite og koster $5 om måneden pr. bruger. Med købeversionen medfører der selvfølgelig nye tiltag som eksempelvis en chat og administrative funktioner. Fordelen ved denne pakkeløsning er, at den er brugervenlig og nem at navigere rundt i. At dele dokumenter er blevet nemmere end nogensinde før og programmet giver dig mulighed for at arbejde både offline og online. 


Alt i alt er Google Docs Suite og G Suite nogle anbefalelsesværdige pakkeløsninger. Dog kan der argumenteres for, at de er mindre fleksible hvis du er meget på farten, da internetforbindelse er en vigtig og essentiel del af disse programmer.


 


Microsoft Office 365


Dette program er som bekendt et købeprogram. Dette betyder dog også, at det har nogle klare fordele som de andre programmer ikke kan konkurrere med på samme niveau. Med Microsoft Office 365 kan man nemt arbejde fra offline til online til live. Desuden indeholder denne pakkeløsning de fleste funktioner og programmer som f.eks. PowerPoint og Excel. Alt sammen programmer de fleste computerbrugere er bekendte med. Microsoft Office 365 kan argumenteres for at være en yderst konkurrencedygtige pakkeløsning i forhold til både pris og produkt.


 


LibreOffice


I forhold til de to andre programmer, er LibreOffice fuldkommen gratis. Pakken er udviklet af The Document Foundation som er en nonprofitorganisation. Denne organisation holder sig selv i gang via legater og sponsorater. Formålet med LibreOffice er, at skabe en pakkeløsning som indeholder alle de basale og vigtige værktøjer man skal bruge til sit digitale arbejde. Endvidere indeholder denne pakke nye og anderledes funktioner såsom værktøjer til grafisk redigering og en ”math formula editor”.


 


… men hvilket program skal jeg så vælge?


De tre programmer er gode og relevante på hver sin måde. Hver især med sine fordele og ulemper. Google Docs Suite og Microsoft Office 365 er eksempelvis anbefalelsesværdige hvis du arbejder på en telefon eller tablet, da LibreOffice ikke er udviklet til alle platforme endnu. Dette kan eksempelvis ses på LibreOffice’s app som ikke har særlig mange funktioner endnu. 


Alt afhængigt af hvor meget plads/hukommelse du har behov for, er der også forskel på programmerne. Det kan dermed også anbefales at opgradere til købeprogrammerne, hvis behovet for plads/hukommelse er stort. Google Docs Suite passer godt til dig som vil have en pakkeløsning hvor alle programmerne samarbejder godt, mens Microsoft Office 365 er optimalt for dig som har behov for meget plads til at gemme dine dokumenter. LibreOffice er ideelt hvis du primært arbejder offline, da der ikke er mulighed for cloud storage. Endvidere er mobilapp’en stadig til begrænset forbrug.


Med disse tre programmer er du med sikkerhed opdateret inden for de nyeste digitale pakkeløsninger. Udover at være opdateret på de nyeste skriveprogrammer, er det også vigtigt at være opdateret på den nyeste software. På den måde er du altid sikret at kunne gøre dit arbejde bedst muligt fra din digitale enhed.