Problemer med at falde i søvn? CBD kan være svaret

I dag har vi flere og flere mennesker, der oplever søvnproblemer. En af de helt store syndere her har været skærmtid. Der er nemlig flere forskere, som peger på, at det kunstige lys fra din telefon-, computer- eller tv-skærm kan gøre, at du sover værre. Det fænomen kigger vi nærmere på her, samt hvordan CBD kan hjælpe dig med at forbedre dine søvnvaner. 


 


Det virker måske uskyldigt 


Vi kender det alle sammen. Vi hopper ind i sengen og gør os klar til at sove, men så skal vi lige se det sidste afsnit af vores yndlingsserie eller tjekke vores e-mail. Dårlig idé! Der er mange gange blevet bevist, at det kunstige lys fra vores elektroniske enheder, kan have en rigtig negativ effekt på vores søvnrytme. Lyset hæmmer nemlig de never, som er med til at fremme søvn i kroppen, og fortæller i stedet kroppen, at den skal holde sig vågen. Problemet med dette er, at du ikke kun blive mere træt i løbet af dagen, men det kan have flere følgesygdomme som bl.a. forhøjet blodtryk og blodpropper. 


 


Hvad kan man gøre? 


Først og fremmest kan det være en god idé et lægge telefonen fra dig et godt stykke tid, før du skal sove. Sluk alle skærme omkring dig. Men din søvnrytme ændrer sig naturligvis ikke på en enkelt dag, og derfor kan du måske have brug for hjælp. Der findes flere forskellige midler derude, men CBD er blevet mere og mere populært i løbet af de sidste år pga. dets effektivitet og gode indvirkning på bl.a. søvnmønsteret. 


 


CBD’s effekt på søvnløshed 


Masser af forskning tyder på, at CBD kan hjælpe med dine søvnproblemer. 


CBD er nemlig med til at reducere underlæggende stress eller angst, som du måske går og bærer på efter en lang dag på arbejdet eller med personlige problemer. Du vil føle dig mere afslappet og rolig omkring sengetid. Du får samme resultat, hvis du måske har svært ved at falde i søvn på grund af lette smerter. Smertelindring – også for kroniske smerter – kan give en meget sundere og dybere søvn. 


 


Du kan også bruge det til at regulere din søvncyklus. Hvis du har besluttet dig for at lægge skærmene fra dig, men stadig har svært ved at falde i søvn, kan du kickstarte processen ved at indtage CBD. Med en afslappet nattesøvn føler du dig udhvilet og efter et stykke tid, vil du kunne mærke en kæmpe forskel. 


 


Er en form for CBD bedre end en anden? 


Det er vigtigt, at du går stille frem og lytter til din egen krop. Der er nemlig ikke én metode, som nødvendigvis er den bedste, når det kommer til, hvordan du indtager din CBD. 


CBD-olie til søvnproblemer kan dog være tiltalende, fordi det tages under tungen og har en hurtigere effekt end fx kapsler. Du kan få CBD-olie i forskellige koncentrator fra 5-20%, så du kan finde den dosis, som passer allerbedst til dig personligt. Du kan også prøve dig frem med forskellige bæreolier som olivenolie, sortkommenolie eller hampeolie, da de alle kan tilføje yderligere sundhedsfordele.