Sådan har Google præget udviklingen af internettet

Da internettet havde sin spæde begyndelse var der flere der troede det blot var en døgnflue. Det viste sig dog ikke at holde stik. Der er sket og der sker også hele tiden en meget voldsom udvikling online. Flere og flere mennesker får adgang til internettet og dermed vokser mængden af butikker og virksomheder på nettet også. Jo flere der kommer online desto større bliver behovet for at markedsføre sig til de relevante kunder.

 

De fleste bruger søgemaskiner til at finde det de søger på nettet. Google er klart den største søgemaskine, men det har ikke altid været sådan. I 90’erne var både Yahoo, AltaVista, Lycos og Excite større end Google. Men da det handler om at være innovativ og tilpasse sig efter brugernes behov, så vandt Google på den lange bane. Det er dog ikke til at sige om de vil blive overhalet af en anden søgemaskine på sigt indenfor en årrække.

 

En af grundene til at Google klarede sig godt så hurtigt, var blandt andet på grund af et ratingsystem, de havde udviklet, hvor de ratede hjemmesider ud fra antallet af backlinks. Jo flere backlinks, desto bedre rating og nemmere at finde. Det er sådan set også sådan Google fungerer i dag. Deres algoritme er dog blevet noget finpudset, men i bund og grund er det den samme funktion og de samme krav man skal leve op til, hvis man vil blive fundet på side 1 på Google.

 

En af måderne at blive fundet på, er blandt andet ved hjælp af søgeordsoptimering også kaldet SEO. De søgeord, som folk søger på er dem man gerne vil findes på. Derfor er det vigtigt at have nogle gode tekster på sin hjemmeside. Det kan godt være svært at vide lige præcis hvad man skal skrive for at Google ser det og rater det som vigtigt, så ens kunder kan finde en. Derfor er der mange der får et SEO / Web firma til at lave deres tekster til hjemmesiden, så de er sikret at der står det der skal stå for at Google bliver glad.

 

Oprindelig var tanken bag Google at der ikke skulle være nogen reklamer på, men det har i mellemtiden udviklet sig således at de selv har fundet ud af at der er mange penge i at lave reklamer. Derfor har Google det der kaldes Google Adwords, hvor virksomheder kan betale for at blive vist på forsiden i en annonce.

 

Udover den søgefunktion der er bygget ind i Google har de desuden udviklet et analyseværktøj, Google Earth og Google Maps, som viser detaljerede kort og billeder af hver enkelt gade med Google Street view og senest også Google+, som er et netværk, lidt ligesom LinkedIn.