Skal du bruge et CVR?

Sponsoreret

Hvis du skal bruge et CVR-nummer, skal du først etablere en virksomhed. Et CVR tildeles nemlig kun af Erhvervsstyrelsen i forbindelse med registreringen af virksomheden. Her kan du læse om, hvordan du i praksis får et CVR.


 


Hvad er et CVR?


Et CVR-nummer er et identifikationsnummer til virksomheder. Det fungerer lidt på samme måde som et personligt CPR-nummer. Som virksomhed skal du bruge CVR-nummeret til bl.a. at oprette erhvervskonto i banken og til at tegne erhvervsforsikring. Hvis din virksomhed skal momsregistreres, bruges CVR-nummeret også til det - et CVR kaldes også ofte et momsnummer. 


Opret et CVR her


 


Sådan får du dit eget CVR


Først skal du vælge, hvilken selskabsform, du ønsker at etablere. Her skal du være særligt opmærksom på de krav der stilles, men også hvilke muligheder de forskellige former åbner op for.


Du kan vælge mellem kapitalselskaber, som tæller iværksætterselskabet (IVS), anpartsselskabet (ApS), aktieselskabet (A/S) og en personligt ejet virksomhed, som kaldes en enkeltmandsvirksomhed.


Kapitalselskaber har en del fordele i forhold til ejerens økonomiske ansvar, da økonomien i kapitalselskaber er fuldstændigt særskilt fra ejerens private økonomi. Det betyder bl.a. at eventuelle kreditorer ikke kan gøre udlæg i ejerens private formue.


Modsat forholder det sig med personligt ejede virksomheder - her har virksomheden og ejeren fællesøkonomi, så at sige. Derfor kan kreditorer gøre udlæg i ejerens private formue, såsom hus og bil, hvis det skulle blive aktuelt.


Som det er beskrevet tidligere, skal du have en virksomhed for at få et CVR. 


Du kan hurtigt og billigt starte din virksomhed online hos LegalDesk.dk. Her kan du derudover også vælge om du selv vil stå for at sende virksomheden til registrering hos Erhvervsstyrelsen, eller om du vil lade Legal Desk ordne det for dig mod et gebyr.


 


Sådan opretter du din virksomhed online 


1. Vælg selskabsform


På LegalDesk.dk kan du læse om de forskellige selskabsformer, så du kan træffe det bedste valg for dig og din kommende forretning.


2. Udfyld online formular


I formularen skal du også vælge, om du selv står for at sende din virksomhed til registrering på virk.dk, eller om Legal Desk skal gøre det for dig.


3. Betal for selskabsdokumenter


Det er først, når du er tilfreds med dine svar, at du går videre til betaling. Indtil da, kan du klikke dig frem og tilbage mellem dine svar. Det er gratis at udfylde formularen.


4. Underskriv med NemID


Stifter du sammen med andre, kan du også sende dokumenterne til underskrift med NemID hos dem.


5. Modtag CVR


Alt afhængigt af, om du har valgt selv at sende virksomheden til registrering eller om du benytter registreringsservice, varierer processen herfra. Du får dog udførlig vejledning hele vejen, så du kommer i mål med din virksomhed og modtager et gyldigt CVR