Det skal være nemt at finde og købe gaven

I dag findes der et utal af online og offline gavebutikker som hjælper forbrugeren med at finde den helt rigtige gave afhængig af anledning og modtager. Udbuddet er enormt og selvom forbrugeren kan få hjælp af personale eller finde en gaveguide online kan udvalget alligevel virke uoverskueligt. En ny online gave-webshop vil gøre det endnu nemmere for forbrugeren at finde den helt rigtige gave. Dette gøres gennem et stort udvalg og et nøje tilpasset filtreringsproces som kort sagt skal foreslå kunden de mest aktuelle og relevante gaver for netop den person de skal finde gaven til.

Et koncept til fordel for forbrugeren

De fleste kender til stresset med at skulle finde gaver i løbet af årets forskellige anledninger. Nogle gange er det fordi man er for sent ude andre gange er det fordi man simpelthen bare er på bar grund og ikke har de store ideer til hvilke gaver man skal give. Den online gavebutik Gaveideer.dk har bl.a. fokuseret på filtrering af to hovedelementer; modtager og anledning. Gennem et nøje kategoriseret sortiment leverer shoppen altid relevante gaveforslag til kunden. Virksomheden har lagt et stort arbejde i først og fremmest indkøb af gaver afhængig af forskellige modtager-typer og anledninger. Herefter er produkterne blevet forbundet til kategori og filtreringssystemet hvilket naturligvis er med at automatisere systemet og effektivere det yderligere. Anledning og modtager-kategorisering er selvfølgelig ikke den eneste måde at filtrere produkter på og faktisk mener virksomheden at der er uanede måde at filtrere på og interessante indgangsvinkler til at matche en gave med en modtager.

Personal shopping i gavegenren

De seneste år har vi set flere virksomheder og brancher bevæge sig ind i brugeroplevelser som er tilpasset den enkelte forbruger. Som en start var tøjbranchen hvor alle lige pludselig skulle have en personlig stylist. Også nogle af de såkaldte subscription-services er set gå mere over i en personlig tilpasset brugeroplevelse. Derfor bliver det spændende at se om vi i fremtiden vil se nogle af de samme karakteristika i gaveshopping. Som eksempel at du vælger gave ud fra personlighedstyper eller efter personens temperament.

Et spørgsmål om dataindsamling

Når alt kommer til alt er det nye koncept et godt eksempel på hvordan dataindsamling kan bruges aktivt til at gøre oplevelsen bedre for den enkelte forbruger og effektivisere den måde vi shopper på. Derfor kan det forventes at nogle af de virksomheder som vil klare sig bedst er dem som formår at omsætte de store mængder data i den markedsføring og out-reach de har til kunden og på den måde bedst muligt forsøge at matche forbrugerens forventninger og inspirere forbrugeren yderligere.

Dataindsamling og privatlivspolitik er højaktuelle emner og flere forbrugere viser interesse i den måde den enkelte virksomhed håndtere deres data og når ud til dem. Derfor kan det forventes at de virksomheder som vil få størst succes med deres dataindsamling er dem som formår at omsætte dataen til brugbar information i den måde de kommunikere med kunden og formår bygge en form for tillid til kunden samtidig med at de vil kunne markedsføre sig mod den enkelte kunde.