Lav din egen webshop - 3 vigtige overvejelser inden du begynder

Sponsoreret

I dag er det nemmere end nogensinde før, at lave sin egen webshop uanset hvilket produkt du sælger. Det kan ovenikøbet laves både til billige penge og med gode funktionaliteter.
Men inden du hovedkulds går i gang med at lave en webshop, er der en række overvejelser, du bør have med, inden du laver en webshop.



  1. Kan det bedre betale sig, at betale sig fra det?


Det kan umiddelbart virke dyrt, at få lavet en eksempelvis en professionel WooCommerce webshop. Men du bør overveje, om dette måske netop er den helt rigtige investering, da du vil ende med at få en webshop, der for det første ser langt mere professionel ud, end hvis du selv går i krig med WooCommerce eller Shopify.
Man bør jo lave det, man er bedst til, og dit fokus bør være på, at drive en virksomhed, der sælger dine produkter. Til gengæld er der andre, der brænder for, at lave en webshop til dig, så den ser både professionel ud, men som også brugervenlig for dig som administrator at bruge.
Derfor kan det være, der skal ses realistisk på, hvor kyndig du er til netop at lave en webshop, så du ikke ender med at bruge utallige timer på at lave en webshop, der måske ikke ender med et forventet resultat, og derfor kan give dig modløshed til hele projektet. 



  1. Hvordan gør jeg min webshop brugervenlig?


Her er det som nævnt ovenfor selvfølgelig både brugervenligheden på den webshop du har, så du kan finde ud af, at lave nye ordrer, køre tilbud, lave rabatkoder og have overblik over dine ordrer.
Men det, der er endnu vigtigere er, at der er brugervenlighed for dine potentielle kunder.
Et nemt og tilgængeligt interface kan spare dig både tid og penge, eftersom du får flere kunder i gennem din webshop, så de rent faktisk ender med at placere en ordrer hos dig.
Det skal være nemt for kunden at overskue din produktportefølje, men også at kunne søge efter specifikke produkter og ikke mindst at købe en vare på webshoppen.
Når du ikke arbejder professionelt med webshops, er der helt naturligt ting, som du ikke ved og ting som du ikke ved, hvordan man gør.
Derfor kan det sagtens være, at du kan finde ud af, at lave en fin webshop og sætte produkter ind, men hvis der ikke er brugervenlighed på sitet, så ender folk ikke med, at putte produkterne i kurven, men derimod søge hen mod dine konkurrenter i stedet.
Det kan derfor blive en dyr fornøjelse, hvis man først har sparet penge på, at lave en webshop selv, men at ens potentielle kunder, ender med ikke at købe dine varer, fordi de ikke kan finde ud af din webshop eller kan få lov til at betale med det betalingskort de nu bruger, fordi du ikke kender til de forskellige muligheder indenfor betalingsløsninger.



  1. Hvad skal der ske efter lanceringen af din webshop?


Når du vil i gang med at lave en webshop er det vigtigt, at du også overvejer hvad der skal ske, når først webshoppen er færdig. For hvad nytter det at have en både flot og brugervenlig webshop, hvis der ingen kunder er.
Desværre kommer kunderne ikke bare derind af sig selv og markedsføring er derfor essentielt for enhver virksomheds succes.
I løbet af processen, hvor man selv udvikler eller får udviklet sin webshop bør man derfor også gøre sig overvejelser om, hvordan man kan markedsføre sin webshop og de produkter der sælges.
Dette kan gøres gennem digitale markedsføring gennem eksempelvis annoncer på Facebook og Instagram eller ved at lave en SEO-indsats, så ens hjemmeside kan få en høj rangering på Google, når ens potentielle kunder søger efter et af de produkter, som der sælges på webshoppen.