Optimer din hjemmeside til søgemaskinerne

Hver eneste dag påbegynder tonsvis af danskere, deres søgen efter produkter og services på internettet. Telefonbøger og offline opslagsværk benhyttes slet ikke længere og det er derfor på internettet du skal have din hjemmeside synlig for at få kunder.



Søgningerne efter produkterne sker i søgemaskinerne og i Danmark er det Google, der har 90% af alt søgetrafik, da de resultater der kommer frem, kan bruges til noget.



Med andre ord, vil du have kunder, skal du have fokus på din hjemmesides synlighed i Google.


 


Hvad er søgemaskineoptimering



Når du tilretter din hjemmeside til søgemaskinerne kalder vi det for søgemaskineoptimering og det er den dyd vi her skal se lidt nærmere på.



Google gennemgår med software en hjemmeside og ser på mere end 200 forskellige signaler og bestemmer ud fra dem, hvad din hjemmeside omhandler, hvor god kvalitet den er af og hvor højt den skal have lov til at blive vist på søgninger relateret til dit indhold.



Tilretter du din hjemmeside til at blive forstået godt af Google på de 200 punkter, ja så optimerer du din hjemmeside til søgemaskinen – du laver søgemaskineoptimering.


 



Hvilke områder ser søgemaskinerne på? 



De 200 signaler er holdt dybt hemmelige og særligt hvor meget hvert enkelte signal vægter, når en hjemmesides placering beregnes, men gennem tiden har særligt Google afsløret flere forskellige signaler de anvender og forklaret hvordan du selv kan gøre det lettere for deres software at forstå din hjemmeside – dem vil vi se lidt nærmere på.


 



Hjemmesidens tekniske opsætning 



For søgemaskinerne kan besøge din hjemmeside, er det vigtigt, at de overhovedet kan få adgang til den, men det er også vigtigt, at de kun får adgang til de områder, der bidrager med noget positivt til internettet.



Har du en webshop vil det ikke være  særligt interessant for en søgemaskine at vise din ”kurv” eller dine salgsbetingelser i søgningerne – hvem søger efter det? Derfor skal du sørge for, at lukke af for søgemaskinerne på de undersider, som ikke har godt indhold, der vil være folk som søger efter.



En halv tom underside med billede på, vil f.eks. være yderst uinteressant, hvorimod en side med 6-1000 ords tekst og flere billeder vil være yderst interessant.



Sørg for at luk af for tynde sider med tag i headeren (Noindex,follow)



Sørg også for, at der kun er én unik version af hver underside. En del CMS systemer laver ekstra arkiver og oversigter over dine sider, hvor nøjagtigt det samme står igen. Det kaldes dobbelt indhold og kan forvirre søgemaskinerne noget så grusomt, sørg for de bliver lukket af også.



Søg eventuelt i Google efter ”Dublicate content” og dit CMS systems navn, så kommer der fine guides.



Hastigheden er også vigtig, der skal være knald på, så brugerne for en god oplevelse og søgemaskinerne kan nå at gennemgå hele din hjemmeside på den tid der er afsat.



Her kan du se nærmere på CDN brug, komprimering af billeder og cache.


 



Indholdet på hjemmesiden 



Lange gode velformulerede tekster, der bidrager med god fornuftig viden og løser et problem / spørgsmål hos læserne i kombination med gode billeder er vejen frem.



Sæt dig selv i læserens stol og tænk over hvad det er de leder efter og hvordan du kan hjælpe dem på vej – Leder de efter et produkt, så overbevis dem om, at dit er det rigtige til at løse deres udfordring.



Hjemmesider der dækker et emne både bredt og dybt, fremhæves af søgemaskinerne, da de ved den type hjemmesider oftest giver læserne det de leder efter.
Sørg for at dække meget bredt inden for dit emne / niche og gå i dybden med de områder du ved mest om -eller ønsker at sælge mest inden for.



Sørg også for at alt information er simpelt og let tilgængeligt i dine menuer, så der ikke skal ledes efter vigtige informationer.
Gør det ganske enkelt nemt, at surfe rundt på din hjemmeside.


 



Opsætningen af dine tekster og billeder


 
Søgemaskinerne kan hjælpes til bedre at forstå dine tekster ved at du opdeler dem i afsnit med overskrifter og ved at du kalder dine undersider noget relevant.


 


Brug korte URLs med det søgeord i, du gerne vil have den enkelte underside til at blive vist for i søgeresultaterne.



Brug også søgeordet i den øverste overskrift og gerne en variant i f.eks. flertal i overskrift nr. 2.



Kald dine billeder noget relevant i filnavnet før du ligger dem op og indtast en ”Alt tekst” på billedet, som forklarer hvad der er på billedet.



Søgemaskinerne er ikke gode til at ”Se” hvad der er på et billede og du hjælper dem på den måde med at forstå, hvad der er af billeder i din tekst.


 



Sørg for at linke til din hjemmeside


 
Søgemaskinerne undersøger hele tiden hvor mange andre hjemmesider der linker over til din. Her ser de på hvilken type af hjemmesider der linker til din og hvordan der linkes.



Links har meget stor betydning for dine placeringer i Google og uden links, vil din hjemmeside få meget svært ved at opnå gode placeringer på de søgninger mange anvender.



Det er derfor uhyre vigtigt, at du læser nærmere om hvad linkbuilding er og hvordan du får andre til at linke over til netop din hjemmeside.



Du kan læse meget mere om SEO hos Connect-media.dk, der har skrevet denne artikel.