World of Warcraft får kontroversielt nyt feature - er det gg eller qq?

Der ligger noget og bobler under overfladen hos Activision Blizzard. Firmaet har været under enorme strukturelle forandringer på det sidste. I midten af januar kunne vi rapportere, at Microsoft havde opkøbt Activision Blizzard for et svimlende beløb. Vi gisnede om, at der nok ikke ville gå lang tid, før vi kunne forvente, at se nogle større forandringer i det originale firma og dets mange spil. 


Microsoft virker til at have været ude med riven så hurtigt som muligt. I hvert fald kunne man i går læse på World of Warcrafts officielle nyhedsside, at to store forandringer kommer til spillet i nærmeste fremtid. 


 


Boosting er ikke længere tilladt


For et par dag siden meldte Blizzard officielt ud på deres forum, at de ville være mere opmærksomme på spilleres aktivitet, særligt i forbindelse med hvad de definerer som ‘organiseret hjælp’, som både forefinder sig i booster miljøer og blandt  gold farmers. 


Boosting er en service, som visse spillere benytter sig af, hvorved der gennem en transaktion af in-game valuta eller virkelige penge, købes et ‘boost’ fra spillere eller firmaer. 


På denne måde bliver det muligt for spillere som enten ikke har tid til at ‘grinde’ sig gennem spil indholdet (eller som ikke er dygtige nok) til at få adgang til toppen af WoWs elitære indhold, med eksklusivt gear og hvad der ellers følger med. 


Nu har Activision Blizzard valgt at pointere (muligvis efter udmelding fra Microsoft), at et decideret foretagende (f.eks. hjemmesider eller grupper/guilds i WoW) som specialiserer sig i denne form for ydelser, ikke er tilladt. Grunden til dette er, at det går imod spillets EULA og dermed ikke er tilladt. Boosting miljøet var især begyndt at blive stort i forbindelse med den tiltagende Esport, som var at finde i WoW og introduktionen af Mythic+ dungeons. 


Det vil altså også sige, at spillere i realiteten kunne betale andre spillere for at hjælpe dem med at kvalificere sig til Esports begivenheder, uden egentlig selv at lægge timerne i spillet. Selvom dette ikke virker til at være det største problem, så viser det en generel tendens i spil-universet, som har været nødvendigt for virksomheden at pointere overfor deres fanbase. 


 


Horde og Alliance kan nu spille indhold sammen


Den helt store nyhed, som enten har fået fans til at skrige GG af begejstring eller sukkende græde QQ i frustration, er planen om at gøre det muligt for folk fra begge factions at spille sammen. På denne måde vil det være muligt for en Alliance spiller at gruppere sig med Horde spillere i en raid, for eksempel. 


Det positive ved dette er, at det vil gøre køtiden markant kortere, da det vil blive nemmere at finde flere folk at spille med, til det mere krævende indhold. Samtidigt kan det også være med til at mindske den giftige mentalitet, der har eksisteret i Azeroth i lang tid, som er blevet drevet frem af både fraktions konflikterne og race krige internt i de respektive factions. Det negative er derimod, at selve fundamentet som World of Warcraft er bygget på (Horde > < Alliance) kommer til at være mindre i fokus - og potentielt set kan ende med at blive totalt ligegyldigt på sigt. 


 


En stor del af kendemærket bag WoW er netop opdelingen af spillere i rød eller blå lejr. De fleste live events (Blizzcons) bliver netop startet af med at tilskuerne bliver spurgt: “Horde spillere - er I klar?! Alliance spillere - er I klar?!”, hvorefter hver fraktion forsøger at larme mest. 


Hvorvidt behovet for at lade Alliance og Horde spille sammen er af strategiske årsager (for spillets overlevelse efter en generel nedgang i aktive spillere) eller som et forsøg på at rydde op i Activision Blizzards giftige arbejdsmiljø, som også stille og roligt er blødt ind i deres fiktive verdener, er ikke til at vide. 


Til gengæld bliver det interessant at se hvordan de har tænkt sig at bortforklare mange hundrede års krig, ved implementeringen af denne nye funktion - det er heller ikke mere end to år siden, at krigen mellem de to fraktioner nåede sit ypperste og resulterede i en masse forskellige krigsforbrydelser, som mange spillere havde svært ved at forlige sig med. 


Hvad fremtiden har at byde for Azeroths indbyggere er usikkert - men du kan være sikker på, at implementeringen af cross faction spilleri ikke kommer til at gå stille forbi.